Anmeldelse: Rejsen mod Europa Bind 1-2 af Jakob Danneskjold-Samsøe

anmeldt af Beth
rejsen_mod_europa_200Gedigent og velskrevet tobinds-værk om Europas opståen og udvikling som politisk og kulturel faktor. Guf for historieinteresserede.
Hvorfor kan man have stort udbytte af at læse disse to mursten? Egentlig skulle jeg slutte med det, men dette er til de kommende læsere: læser man faglitteratur er det enten fordi, man har konkret brug for informationerne i forbindelse med arbejde, uddannelse etc, eller også er det konkret underholdning sammen med den meget tilfredsstillende oplevelse det er at blive klogere samtidig. Dette store værk om Europas base gav mig både underholdning og information.

Indledningen i bind 1 bruger den meget fristende henvisning til da briterne stemte for at forlade EU, og Boris Johnson understregede, at de skam ikke forlod Europa, men EU.  Her starter så forfatterens omhyggelige beretning, om hvad det egentlig er, der holder sammen på Europa.
I bind 1 er vi helt tilbage i forhistoriske omgivelser, og det er en imponerende overflyvning af den verdensdel, vi kender som Europa. Er det geografi? Er det kultur? Er det måske slægter eller krige?
Forfatteren har det talent, som en god underviser bør have: han kan formidle og fortælle, så man får lyst til at være opmærksom.

I bind 2 skifter Danneskiold-Samsøe gear, nu befinder man sig i en mere konventionel historietime. Og dog, selvom vi nu får mange fascinerende detaljer forærende, så er det ikke en almindelig historieforelæsning, nej, alle de kendte beretninger, kan du læse så mange andre steder, siger forfatteren, så ”nu skal du bare høre….”:
Vi starter ved Wienerkongressen, og hvad var det nu? Det var stormagternes forhandlinger efter revolutions- og Napoleonskrigene, det var de fire store magter, sejrherrerne efter Napoleon, der skulle lede dette projekt for at skabe en ny europæisk orden. Men mange deltagere havde ingen indflydelse, så der skulle underholdes. Her kommer udtrykket ”kongressen danser” fra.
Nu starter beretningen, det går over stok og sten ud over Europa, ”nationernes Europa”, som forfatteren kalder det. Vi hører om udviklingen af nationalstaten og af demokratiet, vi hører om imperialisme, nationalisme, kommunisme, to verdenskrige, folkedrab, EU med meget mere. Til slut er der en af de bedste ”yderligere læsning” afsnit, jeg har set, det er ikke en fint alfabetiseret og ordnet liste over anvendt materiale. Nej, det er en omhyggelig kvalificeret gennemgang, inkl. konkret bedømmelse af de mest anbefalelsesværdige titler.

Måske kommer vi omkring lidt for mange emner i bind 2 om de seneste 200 år, og hvis jeg spørger mig selv, ”hvem er disse bøger henvendt til?”, så er det jo ikke studerende, dertil er de alt for flimrende og fragmentariske. Indholdsfortegnelsen er nok fristende, men ikke særligt oplysende, og det eneste register er et navneregister bagerst.
Nej, bøgerne er nok primært til den almindelige, men rimeligt rutinerede læser, ham/hende der godt lige vil have opfrisket sin historieviden og få sit overblik og sin personlige ”rumfornemmelse” i historien strammet op. Sådan havde jeg det i hvert fald. ”Hvordan var det nu lige med dét og dét”. Det var fx en “aha-oplevelse” for mig at blive mindet om, hvordan 1. og 2. Verdenskrig faktisk var tæt forbundne.
På samme måde beretningen om, hvordan det nazistiske Tyskland brugte kulturhistorien. I et afrundende afsnit får forfatteren lige repeteret, at europæerne jo ikke skal regne med, at befolkningen i andre hjørner af jordkloden kan lide vores liberale verdensorden. Og at der måske ikke er så meget nyt under solen, men alligevel ser det ud til at det europæiske samarbejde har en positiv fremtid.

Man kan godt læse bøgerne i bidder. Det hele er velfortalt og tilmed underholdende. Det er godt for pensionister, der kan afsætte tid til at læse de over 1000 sider.

Jakob Danneskiold-Samsøe: Rejsen mod Europa
Bind 1 :’De første 10.000 år’; bind 2: ‘De seneste 200 år’