Anmeldelse: Tårernes Europa af Lykke Friis

anmeldt af Beth

Bogens forsideEn velfortalt og velformidlet beretning om det forløbne år efter Putins angreb på Ukraine. Hvad skete der? I hvilken rækkefølge? Og især hvorfor? Og hvad vil der ske nu?

Der har været salg i mængden af bøger om vores politiske omverden efter Putins angreb på nabolandet Ukraine, læserne har haft et stort behov for at få det hele forklaret. Vi har godt nok fulgt med i nyhederne, men en uddybning kan man altid bruge.

Den naive glæde, som vi vist alle sammen følte, da muren og Sovjetunionen faldt, at nu skulle alt nok blive godt igen, den er der lagt en meget stor dæmper på. Sådan blev det ikke! Og på samme måde må vi forstå, at en stor del af omverdenen slet ikke har det på samme måde som os i det såkaldte Vesten. Vores utryghed med Rusland må vi selv klare. Nok er der sket meget, siden Lykke Friis skrev sin bog, vi har set den amerikanske præsident Biden stå i Kyiv på årsdagen for invasionen og forsikre om sin fortsatte hjælp til Ukraine. Vi har set Tyskland beslutte at levere våben til Ukraine. Men der er stadig uvilje mod hjælpen fra republikanerne i USA’s side, og der er splittelse i Tyskland fra de super-nationalistiske partier.
Lykke Friis formår med sin enorme viden om Europa i alle ender og kanter at beskrive for læserne, hvad det er, der foregår. Da hun stoppede som minister (2011) sagde Uffe Ellemann: ”Rejs Lykke, rejs! Mærk verden og Europa”. Læserne får bibragt et overblik, jeg i hvert fald var glad for at få. Og det hele fortælles i et klart og letforståeligt sprog. Hun fortæller, at det er hendes ærinde at fortælle om, hvordan ‘Håbets Europa’ sluttede, hvordan de europæiske politikere og folk har reageret, og hvad det siger om vores kontinents fremtid.

Titlen er inspireret af stationen på Friedrichsstrasse i Berlin, der hvor vestberlinerne tog afsked med de pårørende fra Østberlin de ikke vidste, hvornår de fik at se igen.
Hvor er det godt, at der er nogle mennesker, der kan formidle deres klogskab til os andre på en måde, så det bliver både underholdende og spændende.

Lykke Friis: Tårernes Europa